Een dag in onze onthaalklas

’s Morgens weerklinkt het “Goeiemorgenlied”, wat de kleuters en peuters uitnodigt om in de rij te staan.
Samen trekken we naar onze klas. Hier maken we onze boekentas leeg, onze jas en fluohesje hangen we aan onze kapstok.
En ja hoor, de kleuters en peuters kunnen dit helemaal zelf!

Alle kleuters en peuters, in de rode klas, starten op hun eigen tempo.
De ene zit meteen al vol energie, bergt snel zijn spullen op, hangt zijn jasje weg en vliegt in de klas om de hoekjes te ontdekken. Terwijl een andere kleuter misschien nog niet zo goed wakker is en wat meer tijd of aandacht van de juf nodig heeft!
Daarom starten we met een zachte landing. De kleuters verkennen al de klas, spelen in de bouwhoek of poppenhoek. Iemand anders kiest ervoor om even rustig in een boekje te kijken of een puzzel te maken. Terwijl juf wat extra tijd maakt voor de kindjes die het vandaag wat moeilijk hebben.

Eens iedereen er klaar voor is, starten we samen, gezellig in de kring, met het ochtendritueel. We maken Jules de klaspop wakker, we passen de aanwezigheids-, week- en weerkalender aan en overlopen wat we vandaag allemaal kunnen doen in de klas.
Daarna gaan we samen naar het toilet. Zo strekken we even de beentjes en zijn we daarna opnieuw klaar voor een klassikale activiteit.
Via een spelletje, een verhaal, een poppenspel, opdrachtjes, voorstellen van nieuw materiaal, een uitstap,…stimuleren we de kleuters en peuters om zichzelf te ontplooien op verschillende vlakken. De taalontwikkeling, de ontwikkeling van het wiskundig denken, de socio-emotionele ontwikkeling, de motorische en zintuiglijke ontwikkeling, …
Kortom hier en doorheen de dag proberen we een brede waaier van ontwikkelingsdomeinen te stimuleren.

Na het stilzitten is er tijd voor actie! De peuters en kleuters gaan aan de slag in de verschillende hoekjes van de klas en de gang. Zo kunnen ze kiezen uit de bewegingshoek met ballenbad, fietsen, glijbaan, wipjes, springpaardjes, de wobbels, … of de poppenhoek of de bouwhoek. Ook een experimenteertafel is steeds aanwezig waar de kleuters naar hartenlust kunnen scheppen, wegen, vullen, legen met steeds wisselend materiaal. Er kan ook gekozen worden om rustig een boekje te lezen, muzisch aan de tafel te werken, nieuwe materialen of spelletjes uit te proberen binnen het thema.
Kortom, een rijk en gevarieerd aanbod dat kleuters en peuters aanzet tot exploreren en ondernemen. Dit aanbod wordt steeds aangepast naar gelang het thema, maar speelt natuurlijk ook in op de ontwikkelingsbehoeften van de kinderen.

Na het vele spelen en werken krijgen de kleuters honger. Voor de speeltijd krijgt iedereen de kans om zijn fruit of koekje samen op te eten. Zo kan er volop gespeeld worden tijdens de speeltijd in onze prachtige tuin of op de kleuterspeelplaats.
Na de speeltijd gaan we samen water drinken. Dit mag natuurlijk de hele dag door maar met deze gezamelijke momenten willen we elke kleuter stimuleren om voldoende water te drinken.
Voor we opnieuw aan de slag gaan, met het werken en spelen in de hoekjes, trekken we nog even samen naar het toilet.

    

Na het spelen en werken volgt het onvermijdelijke opruimen! Niet voor iedereen een leuk klusje. Maar via korte opdrachtjes, een gemakkelijk opruimsysteem, de hulp en appreciatie van de juf draagt iedereen zijn steentje bij.
Daarna sluiten we de voormiddag af met een klassikaal moment, een spelletje, een danslied, een vingerversje, drama-momentje,…
Net voor de middag worden de kleuters en peuters die op school blijven eten opgehaald. Zo kunnen ze rustig naar de eetzaal voor de drukte.

Ook in de namiddag worden de kinderen via een leuk muziekje uitgenodigd om in de rij te staan. Samen trekken we opnieuw richting ons vertrouwd klasje!
Hier nemen we even de tijd om tot rust te komen tijdens een drink en plasmoment.
Daarna volgt er een klassikale activiteit, een godsdienstactiviteit, een bewegingsactiviteit, een muzische activiteit, tiktakmoment,…

Vervolgens opnieuw tijd voor wat actie! In de namiddag volgt het vrij spel. Kleuters en peuters kiezen waar ze willen spelen, hoe we willen spelen, waarmee ze willen spelen,… Dit alles binnen bepaalde vaste afspraken natuurlijk.
Tijdens het vrij spel speelt de juf mee met de kinderen. Ik mag steeds lekkere spaghetti proeven of een hoge toren komen bewonderen, een plasticine-taartje proeven, mooie tekeningen bekijken, samen een gezelschapspelletje spelen,…
Maar het is zeker ook een ideaal moment om te observeren. Wat zijn de interesses van de kinderen, hun talenten, voldoet het klasaanbod, waar hebben de kleuters nood aan,…

Net zoals ’s morgens, maken we in de namiddag opnieuw tijd voor een fruit- of koekmoment. Daarna wordt er tijd voorzien om buiten te ravotten tijdens de speeltijd.

Onze dag sluiten we samen af in de kring. Jules de klaspop gaat terug slapen! Met zijn pyjama en knuffel zingen we een slaapliedje.
Moe, maar voldaan nemen we afscheid. Maar even enthousiast kijken we al uit naar de volgende dag!

Tot morgen!!!


Een dag is veel te kort in de klas. Er kwamen heel wat leuke activiteiten aan bod maar natuurlijk komen er nog een heleboel andere voorbij tijdens het schooljaar.
Zo vieren we uitgebreid de verjaardagen van onze kapoentjes, we gaan naar De Leest voor een theatervoorstelling, we trekken op uitstap, we gaan naar de kinderboerderij, op schoolreis, we koken in de klas, we gaan elke week 2 maal turnen, we krijgen bezoek in de klas, oma en opa komen ook langs, … en nog veel meer…